Sophie

1år.
Jag vet inte vad jag ska göra.. Jag har aldrig haft så här ont, jag har aldrig varit såhär ledsen, förkrossad, besviken, arg.. Jag har aldrig gråtit såhär mycket som jag gjort det här året, hur hanterar man sånt här? Vissa dagar är lättare än andra, men när jag tillåter mig själv att känna efter hur ont det gör så går jag sönder. 
 
Jag pratar inte mycket om det, för jag börjar bara gråta och då finns det inget slut. Jag kan knappt åka till hennes grav för det gör för ont. Jag vill prata om det, men med vem? Vem ska jag prata med om en sån här sak? Vem förstår ens? 
 
Jag försöker vara en bra mamma, en bra fru, en bra vän, en bra kollega men det är svårt. Det är svårt när jag försöker hantera det här, hur gör man? Hur ska man kunna leva ett normalt liv efter sånt här? 
 
Tiden går väldigt fort, det vet vi. Tiden läker alla sår, nej det är en ren lögn. Kanske när det gäller att bli dumpad, eller så. Men inte när "sin person" dör. Alla har en sån person. En särskild person i sitt liv. Det är som att något tagits bort från mig, slitits bort från mitt hjärta. Min person har slitits bort. 
 
Önskar jag kunde vrida tillbaks tiden, stoppa henne, hjälpa henne och visa henne ännu mer att vi alla älskar henne. Jag hoppas så mycket att hon visste det, man kan inte säga det för lite. 
Jag trodde aldrig att det här skulle hända, aldrig någonsin. Men nu står vi här, utan Christina, vår Bebban, kvar på jorden och hon finns med oss överallt. 
 
Första tiden efter det hände så var jag förföljd av en fasan. Den bodde i våran trädgård, var överallt. Varje natt jag kom hem såg jag den, varje morgon när jag kollade ut var den där. 
Det ploppade upp en lila tulpan, mitt bland de röda. Det tror jag var hon. 
Jag blev förföljd av en gul fjäril häromdagen, var ute flera timmar och den hakade på vart jag än gick.
Varje gång jag kör bil ensam och lyssnar på radion spelas det en låt som påminner mig om henne, samma låt, varje gång. 
Det gör mig varm inombords, jag blir glad och samtidigt väldigt ledsen. Jag vill att hon ska finnas här hos oss såklart.. 
 
Ingenting är detsamma längre, JAG känner mig inte som samma person. Jag värderar saker och ting annorlunda, tänker annorlunda. 
 
Jag måste hem till mamma och leta igenom mina gamla saker, hoppas jag hittar hennes brev hon skrev till mig för många år sen. Det vore kul.. Och foton. 
 
1år av sorg och saknad. 
Jag är glad att du gav mig 24år tillsammans, men jag önskar du hade givit mig minst 60år till.
 
#1 - Sara

Så sorligt :( jag förlorade min pappa för två år sen och ja va lika knäckt som dig. Min mamma sa åt mig att gå till en kurator och ja kände fan heller den kan inte hjälpa mig, jag vill ha tillbaka min pappa!! Men jag gav de en chans jag gick dit en gång och ja fick nog inte ur så många ord satt mest och grät men på något sätt fick hon in några bra ord i mitt huvud. Och ja kom på rätt bana och sen för några månader sen va ja hos ett medium som fick kontakt med min pappa. Och de va underbart! något av de kanske du skulle testa. <3

#2 - Nicki

Av en slump hittade jag in på din blogg och så fort jag såg det här inlägget fick jag en enorm klump i magen. Jag förstår dig fullt ut, jag förlorade en väldigt nära vän som jag betraktade lite som en extra syster för snart 9år sedan. Hon valde att avsluta sitt liv, jag fick aldrig en förklaring, fick aldrig säga hejdå, fick aldrig något avslut... Vi båda var väldigt unga vid tillfället och det har satt spår, enorma spår. Hade verkligen önskat att jag kunde säga att tiden läker alla sår, men för mig har det tyvärr inte hänt.. Jag kan fortfarande inte lita på människor, släppa in folk i mitt liv, inpå, för jag är fortfarande så otroligt rädd att bli sårad och mista någon igen.. Jag tror att det är extra svårt att "komma över" en bortgång just när personen var ung och valde att gå vidare själv. Tror det har att göra med att det är så svårt att förstå, svårt att acceptera valet, ilskan över sveket att personen gjorde så och ens egen uppgivenhet att -varför såg jag inget? -kunde jag ha gjort något? -kunde jag ha stoppat?. Tycker att du är otroligt modig som vågar besöka graven, själv har jag aldrig besökt min väns grav, det gör fortfarande efter snart nio år alldeles för ont. Jag tycker du är otroligt modig som vågar skriva om det, för det är mer än jag någonsin vågat. Jag har nog fortfarande inte accepterat det, förstått att jag aldrig får se henne igen eller bearbetat sorgen ordentligt, men du verkar på god väg.

Du skriver om tecken, att hon är med dig, och det är så otroligt fint, för det tror jag hon är. Hon vakar nog över dig, ser till att du tar dig igenom varje dag och visar att hon finns där. Jag har blivit välsignad med gåvan att kunna känna av "andar", något som jag gjort sen barnsben och aldrig växt ifrån. Jag känner ofta av min vän, i situationer när jag känt hopplöshet, funderat på att ge upp, då har hon varit där, räddat mig. Du är välsignad som kan se din vän i olika skepnader, det är inte många som är öppna och kan det.

Kämpa på, våga prata med dina vänner och familj och vi är fler här ute som tyvärr fått gå igenom samma sorg och förlust. Kram