Sophie

Tiden efter förlossningen
Tycker precis likadant nu som med Nowalie, det pratas väldigt lite om tiden efter förlossningen! Det är 9månader med förberedelser på förlossningen men ingenting om direkt efter och första veckorna. Nu var detta ju min andra förlossning så lite koll hade jag. Men mycket var glömt.

Direkt när Melwin fötts och efter moderkakan var ute så var eftervärkarna super starka. Nästan lika onda som värkar. När jag skulle resa mig och gå och kissa så kunde jag inte röra mig. Mitt bäcken hade fastnat. Låst sig. Små små myrsteg kunde jag ta, alldeles yr och mådde illa. Det gick bra att kissa, blodet forsade.. En skållhet dusch var det skönaste jag tagit, stod länge (dels för att jag inte vågade röra mig..) i duschen och bara "njöt". När jag sen skulle klä på mig rena sjukhuskläder fick jag be en sköterska om hjälp. Jag kunde inte. Jag klarade inte ens av att böja mig, ta på mig trosorna. Det gick inte, hela jag var som fastlåst. Riktigt skit läskigt.

La mig i sängen igen och sa till Stoffe att jag verkligen inte mådde bra. Han ringde på larmklockan och en sköterska kom in, hon sa att jag var alldeles blek och såg borta ut så hon kände lite på min mage och bad mig ta lustgasen.


Fick säga till när jag blev yrslig av lustgasen och sen tryckte hon på magen! REJÄLT! Ut kom det en två nävars stor blodklump, koagulerat blod som inte kommit ut. Fruktansvärt äckligt.. Den hade stoppat upp blödningen och fyllt min mage med blod. Direkt när de kom ut var jag som ny igen. Inge yrslig, inget illamående.

Jag fick ligga i sängen på väg upp till BB, eftersom jag inte klarade att gå. Kom inte ens upp ur sängen själv, hade så sjukt ont och det hade jag i 4dagar. Det blev lite bättre dagen efter men ont gjorde det.

De stora bindorna man får på förlossningen är guld, jag använde de från att hon var ute till 1,5dag efter. Sen funkade det med vanliga nattbindor. Nu använder jag vanliga normalbindor. Avslaget kan ju hålla på i flera veckor men mitt har avtagit rejält, har ingenting på nätterna och får litegrann när jag rör mig. Jätte skönt, för nu är jag bra less på de här med bindor. Så fruktansvärt ohygieniskt!


Vet att många undrar hur det är att kissa och göra nr 2 efter en förlossning. Det är såklart olika och jag vet inte hur det känns om man spruckit. Jag sprack ju ingenting på båda mina förlossningar.. Att kissa är skönt! Man liksom får bort alla blodrester känns det som. Det sved väl litegrann men inget som jag reagerade mycket på. Det är mest skönt att tömma blåsan :P
Att göra nr 2 är alltid läskigt första gången! Man vet inte hur mycket man vågar ta i, har man tur kanke man är lite lösare i magen. Jag hade inte tur den här gången.. Det var lite kämpigt, men gjorde inte speciellt ont.

Direkt efter förlossningen började jag med knipövningar. Super viktigt!


Nu har jag inte ont längre, inte i bäckenet heller. Jag är inte öm där nere, öm var jag i 4dagar ungefär. Tyckte det var lite jobbigt att sitta ordentligt, men mest öm var jag nog i rumpan ?

Bröstvårtorna läkte fort när jag började med amningsnapp och jag kunde sluta helt med dom efter 3dagar. Nu känns det bara att han suger och jag känner direkt om han fått fel tag!

Dag 3 fick jag de såkallade babyblues. Alla hormoner, känslor, gud vet allt blir bara för mycket. ALLT va skit, jag grät och tyckte allt va jätte jobbigt.. Tack och lov gick det över snabbt.

Jag har dessvärre inte vägt mig än. Vår våg sammarbetar inte alls.. Men magen är så gott som borta, har en liten kula kvar, den behöver tightas till en del! En hel del. Huden är väldigt uttöjd, inte så att den hänger, men den känns lite för stor liksom..

Tycker det är häftigt att min kropp sammarbetar med mig, jag har inte gjort någonting för att "bli smal" igen. Gått väldigt få promenader, inte tränat någonting. Det är så lite nu som behövs göras, sen är jag som vanligt igen. Jag behöver göra lite magövningar och gå ut och gå lite sen är det klart.

Hur bra?!


Update; 11kg har jag gått ner (av 13kg), vägde mig idag 17/3..